Union City High School Celebrates “El Bolero”~Union City High School celebra EL Bolero


On February 12, 2010 a group of students from Union City High School, NJ and their teacher, Mr. Randy Pradera, who happens to be a talented and internationally recognized tenor, celebrated the Bolero. Along with Randy Pradera Elizabeth Diaz and Ray Enriquez sing the inmortal Bolero “Flores Negras”.

Before Salsa, before Merengue, before, Bachata and many years before Reggateon, the Bolero already existed as a widely popular musical form. The Bolero tradition was first conceived in Santiago de Cuba in the last quarter of the 19th century by group of itinerant musicians who moved around earning their living by singing and playing the guitar.

In the ensuing decades, the form traveled to virtually all Spanish-speaking countries including, Venezuela, Colombia, República Dominicana, Ecuador, Bolivia, Chile, Argentina, and Brasil and Spain where it quickly became entrenched within the culture’s music. Asides Cuba, Puerto Rico and especially Mexico have contributed to its widespread fame.

During its “golde-age” guitarist trios dominated and helped further develop the form. Any grandmother will tell stories of their favorites songs by Los Panchos, Las 3 Ases, and Los 3 Caballeros and many other trios. Even Celia Cruz during the early part of her career sang and recorded boleros while still living in Cuba. Other great singers, composers, and interpreters of the bolero you may recognize are Daniel Santos, Beny More of Cuba, Julio Jaramillo of Ecuador, Johnny Albino of Puerto Rico, and Javier Solis of Mexico. Then many years later, singers like Armando Manzanero, Jose Feliciano and Luis Miguel also contributed to the continuation and re-interpretation of the bolero.

Antes que la Salsa, antes que el Merengue, antes de haber nacido la Bachata y muchos años antes del Reggaeton el Bolero ya existía y era una popularísimo género musical.

El bolero fue concebido y cantado por primera vez en Santiago de Cuba a finales del siglo XIX por un grupo de músicos andantes que iban de un lugar a otro ganándose la vida cantando y tocando la guitarra.

En la siguientes décadas el Bolero viajaría por todos los países de habla hispana, incluyendo Colombia, Venezuela, República Dominicana, Ecuador, Bolivia, Chile, Argentina, Brasil y España donde rápidamente se convirtió en el ritmo romántico de moda.

Aparte de Cuba y Puerto Rico, México ha contribuído a su fama mundial.

Durante su “edad de oro,” los tríos de guitarristas dominaron y ayudaron a continuar la maduración del género musical.

Cualquier abuela te contará historias de sus canciones favoritas de Los Panchos, Los 3 Ases, y Los 3 Caballeros, y muchos otros tríos. Hasta Celia Cruz, durante la primera parte de su carrera, cantaba y grababa boleros mientras todavía vivía en Cuba. Otros gran cantantes, compositores, e intérpretes del bolero que tal vez reconozcan son Daniel Santos, Beny Moré de Cuba, Julio Jaramillo de Ecuador, Johnny Albino de Puerto Rico, y Javier Solis de México. Muchos años después, cantantes como Armando Manzanero, José Feliciano y Luis Miguel también contribuyeron a la continuación y reinterpretación del bolero.

En sí, Hablar del Bolero latinoamericano quizá sea redundante, pues es este género artístico y musical es una de las manifestaciones más propias y personales de nuestro ser colectivo y, aún con su difusión y universalización, sigue siendo uno de los fenómenos que identifican y homogenizan esa noción de ‘latinoamericano’.

~ by Rafael Martel on February 12, 2010.

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